Principi de suficiència financera: taxes locals
Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author |
Aragonés Beltrán, Emilio |
|
dc.date.accessioned |
2011-10-02T18:17:32Z |
|
dc.date.available |
2011-10-02T18:17:32Z |
|
dc.date.issued |
2011-02 |
|
dc.identifier.citation |
p. 25-54 |
en_US |
dc.identifier.issn |
1695-8438 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10873/949 |
|
dc.description.abstract |
Quan es tracta d’aplegar nous recursos a les entitats locals apareix en primer lloc la figura de les taxes, atesa
la menor rigidesa de la seva regulació, el seu indubtable pes històric, i pel fet de ser aquestes entitats
institucions essencialment prestadores de serveis públics i el domini públic de les quals és aprofitat per les
empreses i particulars per al seu propi benefici. L’autonomia tributària local es manifesta de manera rotunda
per l’amplitud legal dels pressupòsits de fet i de la quantificació de les taxes: l’ens local no només decidirà si
s’estableix l’exacció d’una concreta taxa o no, sinó que també determinarà, amb un ampli marge d’actuació,
la seva quantificació.
L’actual situació econòmica, en relació amb el principi constitucional de suficiència financera local, obliga a
analitzar les possibilitats, però també els límits, en l’establiment i la quantificació de les taxes. Moltes vegades
es tracta de decisions de caràcter polític sobre la forma de finançament dels serveis públics; en canvi, la utilització
privativa del domini públic local ha d’estar gravada sempre i en proporció a la utilitat obtinguda. Per fi,
s’han d’examinar les últimes novetats, legals i jurisprudencials, en unes i altres taxes.
Paraules clau: taxes; serveis públics. |
cat |
dc.description.abstract |
Taxes (“tasas”) appear at the forefront of the debate about financial resources of local entities. This mechanism
is particularly important for several reasons: (1) taxes’ regulations are less rigid than other regulations of
sources of income; (2) taxes are borne out by a long tradition; (3) local entities are institutions that essentially
render public services and (4) companies and individuals for their own profit use their public domain. In the
context of taxes, the autonomy of local entities is clearly present due to the flexible scope of the facts and the
quantification of the value: the local entity not only will decide whether or not to establish a tax, but also will
determine its value with a considerable margin of appreciation.
Nowadays, the economic crisis and the constitutional principle of financial sufficiency of local entities, should
lead to analyze the possibilities, but also the limits, of the establishment and quantification of taxes. These
decisions are often political in nature, related to the different ways for financing public services. However,
the private use of de public domain should be always taxed proportionally to the obtained profit. Finally, the
article will address the last updates in the regulations and the case law about local taxes.
Key words: Taxes; public services. |
en |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
Fundació Democràcia i Govern Local |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Quaderns de Dret Local;25 |
|
dc.subject |
Taxes |
en_US |
dc.subject |
Serveis públics |
en_US |
dc.title |
Principi de suficiència financera: taxes locals |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Mostrar el registro sencillo del ítem